- O NÁSÚdaje a dokumenty
- Aktuálne informácie
- Právomoci a kompetencie
- Organizačná schéma
- Protikorupčná politika
- Výročné správy
- Platby
- Správne poplatky
- Interné predpisy a postupy
- Ochrana osobných údajov
- Vyhlásenie o prístupnosti
- Oznamovanie údajov Sociálnej poisťovni
- Prideľovanie IČO FO – podnikateľom
- Stránkové hodiny
- Kontaktná stránka
- OBSTARÁVANIEVerejné obstarávanie
- DOKUMENTYZverejňovanie
- LEGISLATÍVASR a EÚ
- SŤAŽNOSTIa petície
- 211/2000Informácie
DOPRAVNÝ ÚRAD
4. železničný balíček
Čo je 4. železničný balíček?
4. železničný balíček je súbor právnych textov navrhnutých za účelom dokončiť jednotný trh pre železničné služby (Jednotný európsky železničný priestor). Jeho zastrešujúcim cieľom je revitalizovať železničný sektor a spraviť ho efektívnejším, a teda konkurencieschopným voči iným módom dopravy. Obsahuje technický pilier a trhový pilier, ktoré boli prejednávané z veľkej časti paralelne. Slovenská republika začne uplatňovať princípy technického piliera 4. železničného balíčka od 16. júna 2020.
Bližšie informácie nájdete tu:
4. železničný balíček – základné informácie
Termíny transpozície sú vyznačené nasledujúcimi farbami:
zelená – 16. jún 2019,
modrá – 16. jún 2020,
žltá – transpozícia rozdelená do dvoch krokov:
1) 16. jún 2019 – povoľovanie vozidiel,
2) 16. jún 2020 – bezpečnostné osvedčenia,
fialová – transpozícia nebude aplikovaná.
Prehľad platného právneho rámca:
Prezentácia zo spoločného stretnutia dopravcov (november 2019, Praha):
Stretnutie dopravcov – Praha (bezpečnostné osvedčenia)
Schvaľovanie vozidiel v rámci 4. železničného balíčka (v českom jazyku)
Stretnutie dopravcov – Praha (železničné vozidlá)
Hodinová sadzba na spracovanie vnútroštátnej časti žiadostí:
2024_Hodinová sadzba – uplatňuje sa od 01. 09. 2024
Dopravný úrad s účinnosťou od 1. septembra upravuje hodinovú sadzbu za spracovanie vnútroštátnych častí žiadostí. Aktualizovaná sadzba sa uplatňuje na všetky dotknuté žiadosti podané od 1. septembra 2024 vrátane.
PREHĽAD UZATVORENÝCH DOHÔD S INÝMI VNÚTROŠTÁTNYMI BEZPEČNOSTNÝMI ORGÁNMI
Dohoda o spolupráci – Drážní úřad
Dodatok č. 1 k dohode o spolupráci – Drážní úřad
Podmienky použitia železničných vozidiel v súlade s uzatvorenými dohodami:
Železničné vozidlo pred jeho použitím v prevádzke podlieha kontrole, ktorú vykonáva železničný podnik. Predmetom kontroly je najmä kompatibilita železničného vozidla so železničnou traťou na základe údajov v registri infraštruktúry, príslušných technických špecifikácií interoperability. Ak register infraštruktúry tieto údaje neobsahuje, na základe informácií od manažéra infraštruktúry, ktoré poskytne bezplatne a v primeranej lehote.
Zmluvné strany uznávajú preskúmanie kompatibility so železničnou infraštruktúrou príslušným manažérom infraštruktúry, na základe ktorého bude takémuto železničnému vozidlu umožnený pohyb vo vymedzených úsekoch tratí bez ďalšieho administratívneho zaťaženia v súlade s článkom 12 nariadenia (EÚ) 2018/545.
JEDNOTNÉ MIESTO KONTAKTU – ONE STOP SHOP (OSS)
Návod na prácu so systémom Jednotného miesta kontaktu nájdete (v českom jazyku): OSS_Příručka_pro_žadatele
Prístup k produkčnej verzii systému OSS nájdete tu: https://oss.era.europa.eu/
Oblasť interoperability železníc
Cieľom je prispieť k dobudovaniu jednotného európskeho železničného priestoru, znížiť náklady na postupy vydávania povolení a skrátiť ich trvanie a zvýšiť bezpečnosť železníc. Z daného dôvodu je potrebné zjednodušiť postupy vydávania povolení a harmonizovať ich na úrovni Európskej únie.
Dostupná legislatíva v danej oblasti:
Vysvetlenie k povoľovaciemu procesu nákladných vozňov voľného obehu v zhode s ustanovením 7.1.2 technickej špecifikácie interoperability pre nákladné vozne (TSI WAG 321/2013) medzi 16. júnom 2019 a 16. júnom 2020:
Povoľovanie nákladných vozňov od júna 2019
Príručky k téme povoľovania vozidiel:
a) pokyny (v anglickom jazyku)
Príručka k téme povoľovania vozidiel
b) vývojové diagramy priebehu povoľovacieho procesu (v anglickom jazyku)
c) príklady povoľovacích procesov (v anglickom jazyku)
Odporúčané postupy pre oblasť interoperability:
Oblasť použitia RIV/RIC vozidiel po ich zmene, ktorá si vyžaduje ich nové povolenie
Zostavovanie verzií pri povoľovaní typov vozidiel
VZOR – Správa o nezávislom posúdení procesu zachytávania požiadaviek
VZOR – Vyhlásenie žiadateľa na proces zachytávania požiadaviek
Kompatibilita systému ETCS a kompatibilita rádiového systému
ERTMS – Európsky systém pre riadenie vlakov:
Užívateľská príručka k povoľovaniu (v anglickom jazyku)
Oblasť bezpečnosti železníc
V smernici Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/798 z 11. mája 2016 o bezpečnosti železníc sa zavádzajú ustanovenia, ktorých cieľom je zabezpečiť rozvoj a zvýšenie bezpečnosti železničného systému Európskej únie a zlepšiť prístup na trh so službami železničnej dopravy.
Dostupná legislatíva v danej oblasti:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/798 o bezpečnosti železníc
Príručky k téme jednotných bezpečnostných osvedčení:
a) pre žiadateľov
Vydávanie jednotných bezpečnostných osvedčení
Rýchly návod ako podať žiadosť o jednotné bezpečnostné osvedčenie cez jednotné miesto kontaktu
Rýchly návod ako pracovať s denníkom problémov cez jednotné miesto kontaktu
Model zrelosti procesov riadenia
b) pre bezpečnostný orgán
Vydávanie jednotných bezpečnostných osvedčení
Rýchly návod ako pracovať s problémami počas posudzovania žiadosti
Koordinácia medzi vnútroštátnymi bezpečnostnými orgánmi
Odporúčané postupy pre oblasť bezpečnosti železníc:
Pohraničné stanice v jednotných bezpečnostných osvedčeniach vydávaných Agentúrou
Použitie vnútroštátnych predpisov v prípade, ak je agentúra bezpečnostným certifikačným orgánom
Výmena informácií z výkonu dohľadu na účely posúdenia žiadosti
Vymedzenie oblasti činnosti v žiadosti o jednotné bezpečnostné osvedčenie
Využívanie jednotného kontaktného miesta v súvislosti s riadením vzniknutých problémov
Oblasť spolupráce so Železničnou agentúrou Európskej únie
Hlavné zmeny, ktoré nastali pri spolupráci so Železničnou agentúrou Európskej únie (u nás až od 16. júna 2020):
- Železničná agentúra Európskej únie zastáva rolu pri vydávaní bezpečnostných osvedčení a povolení vozidiel a v tomto ohľade môže vyberať poplatky a úhrady súvisiace so spracovaním žiadostí,
- všetky žiadosti o bezpečnostné osvedčenia, povolenia vozidiel a schválenia traťových zariadení ERTMS sa musia predložiť cez informačný a komunikačný systém spravovaný Železničnou agentúrou Európskej únie (“One-stop shop”),
- žiadatelia o bezpečnostné osvedčenie, povolenie vozidla a schválenie traťového zariadenia ERTMS môžu žiadať o opätovnú kontrolu rozhodnutia prijatého Železničnou agentúrou Európskej únie a v prípade potreby, podať odvolanie u Odvolacej rady Železničnej agentúry Európskej únie,
- Železničná agentúra Európskej únie, ktorá už teraz zastáva rolu systémového orgánu podporujúceho harmonizované zavedenie ERTMS v Európskej únii, má rolu pri schvaľovaní riešení týkajúcich sa traťového zariadenia ERTMS,
- predefinovala sa rola železničných podnikov a manažérov infraštruktúry pri procesoch technickej kompatibility trasy cez Register infraštruktúry (“RINF”),
- potreba spolupráce medzi rozličnými aktérmi železničného systému sa stáva veľmi významnou vďaka veľkému množstvu rozhraní, ktoré sa musia riešiť za účelom zaistenia bezpečnosti železníc.
Dostupná legislatíva v danej oblasti:
Aktualizované k 03/2024