DOPRAVNÝ ÚRAD

4. železničný balíček

Čo je 4. železničný balíček?

4. železničný balíček je súbor právnych textov navrhnutých za účelom dokončiť jednotný trh pre železničné služby (Jednotný európsky železničný priestor). Jeho zastrešujúcim cieľom je revitalizovať železničný sektor a spraviť ho efektívnejším, a teda konkurencieschopným voči iným módom dopravy. Obsahuje technický pilier a trhový pilier, ktoré boli prejednávané z veľkej časti paralelne. Slovenská republika začne uplatňovať princípy technického piliera 4. železničného balíka od 16. júna 2020.

Bližšie informácie nájdete tu:

Filetype icon4. železničný balíček


Oblasť interoperability železníc

Cieľom je prispieť k dobudovaniu jednotného európskeho železničného priestoru, znížiť náklady na postupy vydávania povolení a skrátiť ich trvanie a zvýšiť bezpečnosť železníc. Z daného dôvodu je potrebné zjednodušiť postupy vydávania povolení a harmonizovať ich na úrovni Európskej únie.

Dostupná legislatíva v danej oblasti:

Filetype iconSmernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/797 o interoperabilite ŬelezniĀného systému v Európskej únii

Filetype iconVykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2018/545 ktorým sa stanovujú praktické dojednania týkajúce sa postupu vydávania povolení pre železničné vozidlá a povolení pre typ železničných vozidiel podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/797

Filetype iconOdporúčanie Komisie 2018/719 o usmernení pre harmonizované vykonávanie Európskeho systému riadenia železničnej dopravy v Únii


Oblasť bezpečnosti železníc

V smernici Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/798 z 11. mája 2016 o bezpečnosti železníc sa zavádzajú ustanovenia, ktorých cieľom je zabezpečiť rozvoj a zvýšenie bezpečnosti železničného systému Európskej únie a zlepšiť prístup na trh so službami železničnej dopravy.

Dostupná legislatíva v danej oblasti:

Filetype iconSmernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/798 o bezpečnosti železníc

Filetype iconVykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2018/763, ktorým sa stanovujú praktické dojednania vydávania jednotných bezpečnostných osvedčení železničným podnikom v zmysle smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/798 a ktorým sa zrušuje nariadenie Komisie (ES) č. 653/2007

Filetype iconDelegované nariadenie Komisie (EÚ) 2018/762, ktorým sa stanovujú spoločné bezpečnostné metódy týkajúce sa požiadaviek na systémy riadenia bezpečnosti podľa smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/798 a ktorým sa zrušujú nariadenia Komisie (EÚ) č. 1158/2010 a (EÚ) č. 1169/2010

Filetype iconDelegované nariadenie Komisie (EÚ) 2018/761, ktorým sa stanovujú spoločné bezpečnostné metódy dohľadu vnútroštátnych bezpečnostných orgánov po vydaní jednotného bezpečnostného osvedčenia alebo bezpečnostného povolenia v zmysle smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/798 a ktorým sa zrušuje nariadenie Komisie (EÚ) č. 1077/2012


Oblasť spolupráce so Železničnou agentúrou Európskej únie

Hlavné zmeny, ktoré nastali pri spolupráci so Železničnou agentúrou Európskej únie (u nás až od 16. júna 2020):

  • Železničná agentúra európskej únie zastáva rolu pri vydávaní bezpečnostných osvedčení a povolení vozidiel a v tomto ohľade môže vyberať poplatky a úhrady súvisiace so spracovaním žiadostí,
  • všetky žiadosti o bezpečnostné osvedčenia, povolenia vozidiel a schválenia traťových zariadení ERTMS sa musia predložiť cez informačný a komunikačný systém spravovaný Železničnou agentúrou Európskej únie (“One-stop shop”),
  • žiadatelia o bezpečnostné osvedčenie, povolenie vozidla a schválenie traťového zariadenia ERTMS môžu žiadať o opätovnú kontrolu rozhodnutia prijatého Železničnou agentúrou Európskej únie a v prípade potreby, podať odvolanie u Odvolacej rady Železničnej agentúry Európskej únie,
  • Železničná agentúra Európskej únie, ktorá už teraz zastáva rolu systémového orgánu podporujúceho harmonizované zavedenie ERTMS v Európskej únii, má rolu pri schvaľovaní riešení týkajúcich sa traťového zariadenia ERTMS,
  • predefinovala sa rola železničných podnikov a manažérov infraštruktúry pri procesoch technickej kompatibility trasy cez Register infraštruktúry (“RINF”),
  • potreba spolupráce medzi rozličnými aktérmi železničného systému sa stáva veľmi významnou vďaka veľkému množstvu rozhraní, ktoré sa musia riešiť za účelom zaistenia bezpečnosti železníc.

Dostupná legislatíva v danej oblasti:

Filetype iconNariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/796 o Železničnej agentúre Európskej únie, ktorým sa zrušuje nariadenie (ES) č. 881/ 2004

Filetype iconVykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2018/764 o poplatkoch a platbách splatných Železničnej agentúre Európskej únie a ich platobných podmienkach 

Filetype iconVykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) 2018/867, ktorým sa stanovuje rokovací poriadok odvolacej rady Železničnej agentúry Európskej únie

 

© Dopravný úrad / Transport Authority | Mapa stránok | RSS W3C Validation

Dodávateľ portálového riešenia